احسان اسماعیلی رییس شورای منطقه اورطشت در گفتگوی اختصاصی با مازندرانه بیان کرد: آیین سنتی نخلگردانی منطقه اورطشت از توابع بخش سرخرود شهرستان محمودآباد، با قدمتی بیش از ۶۰۰ سال، یکی از کهنترین و باشکوهترین آیینهای عاشورایی کشور به شمار میرود که هر سال در روز تاسوعای حسینی با حضور هزاران عزادار از نقاط مختلف کشور برگزار میشود.
وی افزود: در این مراسم، ۲ نخل که در باور مردم نماد حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) هستند، پس از حرکت از دو روستا در حسینیه اورطشت به یکدیگر میرسند و در فضایی آکنده از نوحه، اشک و سوگواری، آیینی نمادین از ارادت مردم به شهدای کربلا را به نمایش میگذارند؛ سنتی ماندگار که افزون بر جنبههای مذهبی، بخشی از هویت فرهنگی و میراث معنوی مردم مازندران محسوب میشود.