در دورانی هستیم که زندگی ماشینی توانی برای حال خوب را کم کرده است، خندیدن این روزها با وجود انبوهی از مشکلات چیزی دور از دسترس شده است، اما کسانی هستند که شادی را به راحتی به دیگران هدیه می دهند، با یکی از این اسطوره های خنده مازندران به گفتگوی پرداختیم، کسی که هم در بازیگری، نویسندگی و کارگردانی دستی بر آستین طنز دارد.

سیداحمدرضوی در گفتگو با خبرنگار مازندرانه اظهار کرد: ازسال ۱۳۵۴ با نمایش طنز مکتب خانه به کارگردانی استاد اسماعیل پرقوه وارد عرصه بازیگری شده ام، هرچند از اول راهنمایی درسطح آموزشگاهها تئاتر را شروع کرده بودم.

وی با بیان شروع طنزپردازی اش از کودکی عنوان کرد: تنها چبزی که مرا به سمت طنز کشاند جوشش درونی بود که از کودکی این استعداد را در خود میدیدم و پس از سالها کار هنری تاثیر طنز را چه در موضوعات اجتماعی، خانوادگی ، سیاسی در جامعه لمس کرده بودم؛ اصولا مردم در برخورده های طنز گونه در مسائل گوناگون  انتقاد پذیرترند، بهتر بگویم در طنز چون برجسته سازی میشود، بهتر ایرادهای اجتماعی، خانوادگی و سیاسی را می توان دید میبینند و البته سعی کردم تا این لحظه کلیه متن های کوتاه و بلندی که درطنز نوشته ام هیچ گاه به سمت لودگی نرود.

این کارگردان موفق با بیان اینکه بیش از چهل سال است که در نمایش به صورت مداوم  کار می کند، تصریح کرد:بیش از ۲۵ نمایش بلند و ده ها کار طنر کوتاه بوده که در اکثر شهرهای مازندران و گلستان اجرا داشته ام، در کارهای تصویری،  در برنامه شهرمن که تقریبا سی قسمت بوده است، در دهه شصت درشبکه استانی حضور داشته ام  و همچنین فیلم سینمایی خانه ای مثل شهر و نویسنده و کارگردان طنزهای برنامه مازرونی شبکه طبرستان، چون برنامه سامون، حضور در دو قسمت پایانی سریال پایتخت چهار، نویسنده و کارگردان برنامه شهر من، به تهیه کنندگی محمدرضا خسروی که احتمالا با شبکه نسیم استارت خواهد خورد.

وی از برنامه شب نشینی  گفت: از خاطرات شیرین کودکی ام بود،  دورهمی های زیبا و خاطره انگیز که بیشتر بین همسایه ها اتفاق می افتاد .شب نشینی های شاد و ساده که با لطیفه گویی و پذیرایی ساده انجام میشد، متاسفانه با زندگی ماشینی و پر استرس امروز به عنوان یک طنز پرداز بهترین هدیه به مردم شهرم همین شب نشینی است که خانواده ها در این هشت سال خوب استقبال کرده اند .

رضوی از خاطره اولین اجرای شب نشینی بیان کرد: استقبال خانواده ها بیشمار بود، انگار مردم منتظر کار صحنه ای اینچنینی بودند و تشکر و دعای مردم هنگام خروج از سالن بهترین خاطره برایم بود، البته در این برنامه سعی کردیم، روی فروش بلیط زیاد حساب نکنیم، یعنی ارزان ترین قیمت را درنظر بگیریم تا اقشارکم درآمد بتوانند بیایند، در هر شب نشینی بیش از هزار عدد بلیط دعوت به خانواده ها تقدیم میکنیم.

وی در ادامه به خبرنگار مازندرانه اظهار کرد: لحظه ای که حضار درسالن میخندند، بهترین حسم ، ادای وظیفه است که اگر خداوند این هنر را درمن آفریده، سعی کردم با تمام وجودم برای مردم ارائه دهم.

این طنزپرداز از زیبا ترین خاطره اش در طتز خاطرنشان کرد: حضور در جبهه های غرب و جنوب در دوران جنگ خاطره های شیرین زیادی براییم بود، که رزمنده ها را با.نمایشهای طنز شاد میکردم، وقتی در آن موقعیت جبهه دورهم می شدیم و بچه ها قهقهه میزدند خیلی برایم لذت بخش بود.

وی افزود: متاسفانه بعضی جوان ترها که تآتر کارمیکنند، برداشت بدی از جنگ دارند که به نظرم اصلا درست نیست، جنگ یک برنانه ترکیبی است که هنرهای مختلف از گروه هنرمندان تقدیم مخاطب می کند، اگر یک نوازنده ویلن، نوازنده باشد، هم در کنسرت به خوبی می نوازد و هم در جنگ.

این هنرمند آملی  ارائه هنر را به وقت خاصی ندانست و بیان کرد: نمایش بلند یا کوتاه یا فیلم بلند یا کوتاه ندارد، باید هنرت را بخوبی نشان بدهید تا  در برنامه های ترکیبی هم بتوانید مخاطب را راضی ازسالن خارج کنید، در تلویزیون هم بسیاری از اساتید از این دست برنامه را اجرا میکنند، که دقیقا نیاز جامعه است .

وی ادامه داد:بسیاری از اساتید بزرگ تآتر کشورمان مانند شادروان استاد عزت الله انتظامی ابتدا در تآتر لاله زار تهران طنز کار میکردندف در حالی که بسیاری از افراد با طنز مخالف هستند و طنز را جزء هنر نمیدانند.

 

رضوی در پایان به علاقه مندان این حوزه توصیه کرد: ابتدا آموزش، چه بصورت علمی و چه بصورت عملی کارگاهی و چنانچه دوست دارند به سمت طنز بروند، هرگز سمت لودگی نروند؛ اگر با هنرت (در متن. نویسندگی. کارگردانی) درست و باارزش پیامی به مردم دادید و خنده را رو لبهایشان نشاندید هنر کردید .

گفتگو از :سمانه قلی پور