سیزدهمین روز از سال جدید، سیزدهمین روز از فروردین، روزی که در بین مردم به نام «سیزده بِدَر» معروف است، در تقویم رسمی کشور به «روز طبیعت» نامگذاری شده است.

با توجه به این که مقام معظم رهبری اخیرا در دیدار فعالان عرصه محیط زیست با ایشان، ‌تخریب محیط زیست را جرم تلقی کردند از عموم مردم درخواست می کنیم از این پس در حفظ محط زیست کوشاتر باشند .

نرگس فیروزی مقدم , کارشناس منابع طبیعی در ابتدا گفت: ۱۳ نوروز از آیین های ایران باستان که به روز طبیعت نام گرفته است از رسوم شادی بخش و پر معنا ایرانی است که به علت بی توجهی عمدی و غیر عمدی به طور ناقص اجرا می شود و متاسفانه در طی سالیان گذشته طبیعت در روزش بیشترین آسیب را به خود دیده است

وی ادامه داد:در روز طبیعت هزاران نفر از مردم برای گرامیداشت این روز به دامن طبیعت می‌ روند اما در این میان برخی افراد باعث تخریب مراتع و جنگلها می شوند که باید این مهم فرهنگ سازی شود چون منابع ‌طبیعی ثروتی همگانی است که برای نگهداری از آن نیاز به بسیج همه خانواده‌هاست و نباید همه داشته ‌ها در یک روز از بین برود.

فیروزی مقدم با بیان اینکه با رعایت چند نکته ساده و بسیار آسان می‌توان به حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب طبیعت اطراف شهرها کمک کرد، گفت:

مردم از افروختن شعله آتش در مناطق پردرخت خودداری و برای پخت غذا به جای استفاده از شاخه درختان و کندن بوته ها، از اجاقهای خوراک پزی استفاده کنند. از آنجایی که در فصل گل دهی گیاهان قرار داریم؛ محل اسکان خود را طوری  انتخاب کنند که به پوشش گیاهی و جنگلی اسیب کمتری وارد شود  و از لگدمال کردن و تخریب رستنی ها و شکست سرشاخه های درختان باید خودداری شود .

کارشناس محیط زیست افزود:‌ مسافران در زمان حضور در طبیعت ،تا حدامکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، حتی الامکان از ذغال آماده استفاده و حتما خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنند.

وی از گردشگران خواست کیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود داشته باشند و زباله های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه های آب، مناطق کوهستانی و دره ها رها نکنند.

جلوگیری از شکار و صید حیات وحش و  پاکیزه نگهداشتن حاشیه های رودخانه ها و نهرهای طبیعی از دیگر توصیه های این کارشناس محیط زیست به مردم بود .

نرگس فیروزی مقدم در ادامه افزود‌: از بلند کردن صدای بلندگوهایی که سبب آلودگی صوتی و اختلال در رفتار جانوران می شود و از سرکشی به لانه پرندگان و هر نوع حیوان و نیز تعقیب تفننی و تفریحی آنها پرهیز شود.

فیروزی مقدم در پایان خاطر نشان کرد : دامن طبیعت، ضامن سلامت روحی و جسمی مردم است که تخریب آن علاوه بر نابودی سرمایه‌های خدادادی سبب به خطر افتادن سلامت انسان‌ها و به بار آمدن نسلی بیمار در آینده می‌شود. پس برای بهره مند شدن از محیط زیستی زیبا، سالم و با نشاط، در پاسداشت طبیعت کوشا باشیم